ACCENTUACIÓ
2. Accentua, si cal, les següents paraules agudes.
això espés valuós pastís ningú París camió
entén entrepà traspàs pastós safrà calcetí fadrí
remei heroi racó Dublín confon boirós arròs
3. Totes les paraules següents són planes, accentua les que calga
màxim místic fràgil artístic àgil mínim dòcil
únic informàtic tòrax òptim esplèndid símbol àrab
nèctar capsa filòleg màxim cadena jeroglífic closca
4. Totes les paraules són esdrúixoles, accentua-les.
òptica església època sandàlia cerimònia Xàtiva
anècdota fórmula dièresi gràcia Síria bústia
pólvora audiència notícia Cantàbria ràpida Clàudia
5. Posa accent a les següents paraules
Maria capaç plàtan aní anava Ramon barnús
meló anares anàvem Adrià òrgan elegància anà
anàveu Òscar nàixer anàrem anaven econòmic Martí
córrer telèfon anàreu aniràs anirien conèixer aniria
6. Accentua aquestes paraules compostes i derivades
despús-ahir socioeconòmic ingènuament grecoromà
despús-demà fisicoquímic fantàsticament sud-africà
ràpidament cientificotècnic inútilment afroamèrica
8. Subratlla la síl·laba tònica dels següents mots
medul·la elit diòptria míssil rèptil futbol
olimpíada timpà atmosfera xiclet Etiòpia hoquei
véncer aurèola xandall Cleòpatra torticoli córrer
basquetbol avar conclave policrom filantrop elèctrode
meréixer oceà saxòfon sinó zodíac període
línier pivot leucòcit tèxtil amoníac esperit
intèrfon púding tiquet vertigen ciclop omòplat
9. Escriu 4 frases en què utilitzes tres paraules de l’activitat anterior
El meu amic va guanyar el premi al millor pivot en les olimpíades de basquetbol.
Soc deportista d´elit per véncer en un campeonat de hoquei.
Van llançar un míssil però no va arribar, sinó que va caure al oceà.
ACCENT DIACRÍTIC
1. Escolta la cançó Corren del grup Gossos, completa els buits i posa l’accent gràfic i
diacrític on calga.
És tard, no sé quina hora és,
però és fosc fa estona
És fàcil veure que no hi ets
ni un paper, ja poc importa
Poso els peus a terra, vull caminar,
necessito despertar en un dia radiant
Encara em queda temps per descobrir
tot allò que m'he amagat i que no m'he volgut dir
Corren, corren pels carrers, corren
paraules que no s'esborren, imatges que no se'n van.
I ploren, ploren per els carrers, ploren
com gotes d'aigua s'enyoren, aquells que ja no es veuran
Difícil descobrir qui sóc avui
Una gota em cau mentre una altra em treu la set
Plou i fa sol alhora
Tomba la bala bala
tomba la bala que m'apuntava, era la meva
i jo mateix em disparava
Raig de llum il·lumina'm, treu-me el fum
Una revolució dins meu, la sedueixo i es transforma
No no no no no no no no, s'esborren,
en conformo en mirar-me
Mirar-me de dins cap a fora.
On puc anar-te a buscar?
Nena, no es broma
hauria d'haver estat diferent,
pero en un moment s'han tancat les portes.
2. Posa l’accent gràfic i diacrític on calga
No té més remei que pagar el que deu.
Ha portat els bens a pasturar.
El meu germà sol passejar pel camp totes les vesprades.
Em fan mal tots els ossos.
No te mai temps per a mí.
De son que tinc em fan mal els ulls.
No sé com pots suportar-ho.
Jo sóc el major dels germans i he deixat el cotxe més net.
He vingut pel camí vell.
Si vènen prompte, acompanya’ls a vore si ho vens tot.
3. Escriu una frase amb cada grup de paraules
La dona va fer molta ametla mòlta i em va dónar
Tenia una móra en la mà i es va caure al sòl
Els mèus que escoltes són del meu gat, que ha tirat la bóta de vi
4. Posa els accents gràfics i diacrítics.
Lluís va fer els exàmens la mar de bé.
Tot aquell ví no cabrà en una sola bóta.
A l’època grega estava ple de dèus, deesses i semidèus.
No dónes res aquelles pobres dones.
És el millor amic que tinc.
A l’òs panda li han trencat un os de la mà dreta.
Pel que veig, el que volen és prendre’t el pèl.
Jo sé qui ho ha fet.
El sòl de casa te fulles grogues pintades.
Tu véns ací i sé que vens més cafe molt que malta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada